FAQ

Sannäs Fiber

Fibernätleverantör i Tanums Kommun

FAQ

Gå in på fliken ”Ny medlem” så kommer du till ett formulär som du behöver fylla i. Det är viktigt att få med all information så att processen går så smidigt som möjligt

Det finns en fast kostnad som utgörs av Medlemsavgift, Inkopplingskostnad samt Kapitalinsats. Det är för att kunna bli medlem och kunna koppla upp fastigheten. Men innan fastigheten kan kopplas upp så måste det dras fram fiber till huset. Kostnaden för att dra fiber från närmaste anslutningsskåp varierar beroende på avstånd och förutsättningar för övrigt. Så framdragning av fiber till huset behöver beräknas från fall till fall. Se vidare ”Anslutningskostnader” under Dokumentarkiv.

Vi har för närvarande två inkopplingstillfällen per år. Vanligen är det en till två månader efter sista anmälningsdag för inkoppling. Dessa anmälningsdagar är för närvarande 15.e februari och 15.e augusti. Se mer detaljerad information under ”Inkoppling ny medlem” under Dokumentarkiv. Beakta dock att det kan ta tid att anlita markentreprenör för att genomföra nedgrävning av fiber.

Telias Kanalpaket är ett särskilt erbjudande till Sannäs Fibers medlemmar och som inte återfinns bland Telias konsumenterbjudanden. Kanalerna kan från tid till annan variera något. De mest vanliga och kända kanalerna är dock desamma. Därtill så finns det även tre norska kanaler.

Det är anslutande medlem som ansvarar för upphandling av markentreprenör för grävning mellan anslutningsskåp och tomtgräns. Innan markentreprenör anlitas så skall entreprenören godkännas av Sannäs Fiber så att det är säkerställt att entreprenören har erforderlig kompetens. I vissa fall så kan kanalisation redan finnas nedgrävt vilket utreds i samband med att intresseanmälan inkommer.

Det är anlitad markentreprenör som ansvarar för att kabelutsättning sker. Det kan ta några veckor innan alla kabelinnehavare har hunnit svara och genomfört kabelutsättningar så man behöver ha med detta i tidsplaneringen.

Du kan få en vägledning genom att titta på kartan under fliken ”Om oss” eller titta på ”Karta Sannäs Fiber” under Dokumentarkiv. Om det fortfarande är oklart så är du välkommen att kontakta oss på Sannäs Fiber så kan vi hjälpa dig.

För att kunna erbjuda så låga priser som möjligt för medlemmarna så sker ett genomgripande arbete för att reducera administrationskostnader. Sannäs Fiber är en förhållandevis stor fiberförening i regionen och med flera faktureringstillfällen per år ökar administrationen i form av transaktioner och påminnelser som skall hanteras.

Autogiro ger minst antal sena betalare följt av E-faktura. Det leder därför till färre påminnelser, färre avstängningar av fibern samt minskad administration och därmed lägre kostnader.

Förvärvaren fyller i en ansökan om att ta över medlemskapet under fliken ”Fastighetsägarbyte”. Sannäs Fiber kontaktar sedan den nuvarande medlemmen samt förvärvaren för att teckna ett Överlåtelseavtal mellan de tre parterna där den nuvarande medlemmens skyldigheter och rättigheter övergår till förvärvaren. Samtidigt tecknar förvärvaren ett Anslutningsavtal med Sannäsfiber. Den nuvarande medlemmen och förvärvaren får själva komma överens om eventuell kompensation för tidigare betalda kapitalinsatser och förskottsbetalad årsfaktura.

Dels för att kunna få fakturan som Autogiro eller E-faktura. Det går bara med svensk bank.

Det andra skälet är att kostnaden för varje utlandsbetalning är högre och dessutom får redovisningsbyrån ofta bekymmer att härleda var utlandsbetalningarna kommer ifrån och då påförs vi ytterligare kostnader.

Det tredje skälet är att redovisningsbyrån bara stämmer av inkommande utlandsbetalningar tre gånger per månad mot varje dag för betalningar från svensk bank.