FAQ
Hur anmäler jag mig som medlem?
Gå in på fliken ”Ny medlem” så kommer du till ett formulär som du behöver fylla i. Det är viktigt att få med all information så att processen går så smidigt som möjligt
Vad kostar det att ansluta till fiber?
Det finns en fast kostnad som utgörs av Medlemsavgift, Inkopplingskostnad samt Kapitalinsats. Det är för att kunna bli medlem och kunna koppla upp fastigheten. Men innan fastigheten kan kopplas upp så måste det dras fram fiber till huset. Kostnaden för att dra fiber från närmaste anslutningsskåp varierar beroende på avstånd och förutsättningar för övrigt. Så framdragning av fiber till huset behöver beräknas från fall till fall. Se vidare ”Anslutningskostnader” under Dokumentarkiv.
Om jag anmäler intresse för anslutning, hur lång tid tar det innan jag är uppkopplad?
Vi har för närvarande tre inkopplingstillfällen per år. Vanligen är det en till två månader efter sista anmälningsdag för inkoppling. Dessa anmälningsdagar är för närvarande 15.e mars, 15.e augusti och 15.e oktober. Se mer detaljerad information under ”Inkoppling ny medlem” under Dokumentarkiv. Beakta dock att det kan ta tid att anlita markentreprenör för att genomföra nedgrävning av fiber.
Varför står det att Telias kanalpaket är ca 20-25 kanaler?
Telias Kanalpaket är ett särskilt erbjudande till Sannäs Fibers medlemmar och som inte återfinns bland Telias konsumenterbjudanden. Kanalerna kan från tid till annan variera något. De mest vanliga och kända kanalerna är dock desamma. Därtill så finns det även tre norska kanaler.
Vem handlar upp gräventreprenaden för att gräva ner fiber?
Det är anslutande medlem som ansvarar för upphandling av markentreprenör för grävning mellan anslutningsskåp och tomtgräns. Innan markentreprenör anlitas så skall entreprenören godkännas av Sannäs Fiber så att det är säkerställt att entreprenören har erforderlig kompetens. I vissa fall så kan kanalisation redan finnas nedgrävt vilket utreds i samband med att intresseanmälan inkommer.
Vem ansvarar för att göra kabelutsättning inför framdragning av fiber?
Det är anlitad markentreprenör som ansvarar för att kabelutsättning sker. Det kan ta några veckor innan alla kabelinnehavare har hunnit svara och genomfört kabelutsättningar så man behöver ha med detta i tidsplaneringen.
Hur vet jag om min fastighet hör till Sannäs Fibers upptagningsområde?
Du kan få en vägledning genom att titta på kartan under fliken ”Om oss” eller titta på ”Karta Sannäs Fiber” under Dokumentarkiv. Om det fortfarande är oklart så är du välkommen att kontakta oss på Sannäs Fiber så kan vi hjälpa dig.
Varför är det årsvis fakturering?
För att kunna erbjuda så låga priser som möjligt för medlemmarna så sker ett genomgripande arbete för att reducera administrationskostnader. Sannäs Fiber är en förhållandevis stor fiberförening i regionen och med flera faktureringstillfällen per år ökar administrationen i form av transaktioner och påminnelser som skall hanteras.
Varför är det endast e-faktura som gäller?
Det är den faktureringsform som har visat sig medföra minst antal försenade betalningar, vilket i sin tur leder till färre betalningspåminnelser och mindre administration, och därmed lägre kostnader.
Hur skall jag göra med mitt medlemskap när jag säljer min fastighet?
Medlemskapet är kopplat till fastigheten så i samband med försäljningen av fastigheten sker en andelsöverlåtelse av medlemskapet och värdet av andelen ingår som en del av överlåtelsepriset för fastigheten. Inga transaktioner sker med Sannäs Fiber. Av formella skäl så behöver ett separat avtal skrivas om denna andelsöverlåtelse och sådant avtal hittar du under Dokumentarkiv med benämningen ”Överlåtelseavtal”. Se även mer information under fliken Fastighetsägarbyte.