GDPR-Policy
Sannäs Fiber
Personuppgiftshantering
Föreningens personuppgiftshantering beskrivs mot bakgrund av EU:s dataskyddsförordning, 2016/679 (GDPR), som trädde i kraft den 25 maj 2018.
Information som vi lagrar
Föreningen hanterar information som är nödvändig för att det ömsesidiga åtagandet mellan föreningen och dess medlemmar ska kunna fullgöras, uppgifter som är nödvändiga för att våra leverantörer ska kunna hantera driften av nätet, samt uppgifter som följer av lag.
”Personliga data” är data som kan användas för att identifiera en person. Uppgifterna tillhandahålls frivilligt vid ansökan om medlemskap och är en förutsättning för att bli medlem. Personuppgifter samlas också in vid upprättande av markavtal eller inskrivning av ledningsrätt.
Personuppgifterna är;
- namn
- personnummer
- postadress
- e-postadress
- telefonnummer
- fastighetsbeteckning
- bankuppgifter
Hur används data som samlas in och lagras
Personuppgifter samlas in för att kunna;
- fakturera för tjänster och medlemsavgifter
- administrera anslutningar till gruppavtal
- offerera och beställa anslutningar till fibernätet
- avropa underhåll, felsökning och reparation av fibernätet
- redovisa vilka fastigheter som berörs av dragningen av fibernätet
- informera om våra aktiviteter
Vi säljer inte, hyr inte ut, distribuerar eller på annat sätt gör våra medlemmars personuppgifter tillgängliga för tredje part. Föreningen kan dock dela information med leverantörer för de ändamål som anges ovan.
Skäl för användning av personuppgifter
Personuppgifter används för att bedriva föreningens verksamhet i enlighet med ”§2 ÄNDAMÅL OCH VERKSAMHET” i föreningens stadgar.
Hur delas informationen
Endast de personer som behöver behandla personuppgifter för ovan nämnda ändamål har tillgång till personuppgifter.
Föreningen kan behöva dela personuppgifter med våra leverantörer så som till exempel markentreprenörer, installationsföretag och redovisningsbyrå. Leverantörer och underleverantörer kan behöva få tillgång till personuppgifter när de utför tjänster för föreningen. De som erhåller personuppgifter från föreningen för detta syfte har tecknat ett biträdesavtal med föreningen.
Lagring
Personuppgifter sparas för ändamål som nämnts ovan så länge någon är kund eller medlem hos föreningen och till dess alla ekonomiska relationer är reglerade, eller så länge lagen föreskriver. Fastighetsägarinformation lagras så länge en fastighet berörs av fiberdragning.
Säkerhet
Vi använder tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter och för att skydda mot obehörig åtkomst.
Dina val och rättigheter
Medlem har rätt att veta vilka personuppgifter som finns lagrade och kan begära kopia. Medlem har rätt att få felaktiga personuppgifter korrigerade och kan i vissa fall få personuppgifter raderade. Dock kan en begränsning, eller radering, av personuppgifter innebära att medlemskapet ej längre går att upprätthålla.
Medlem som är missnöjd med behandlingen av personuppgifter har rätt att anmäla detta till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY (fd Datainspektionen).