Faktureringsrutin
Fakturering, påminnelser, frånkoppling, inkasso, indrivning
Sannäs Fiber fakturerar varje helår i förskott, via Fiberekonomi, den 1:a november. Fakturan förfaller till betalning den 28:e november. Medlemsfakturor skall betalas med Autogiro eller E-faktura. För att kunna betala med Autogiro eller E-faktura måste man ha svensk bank.
Medlem som av t.ex. åldersskäl inte har dator och internetbank kan i undantagsfall, efter skriftligt godkännande av föreningens styrelse, få betala sina fakturor via Brevfaktura.
Nya inkopplingar faktureras då arbetet är klart.
Påminnelser för obetalda fakturor
- 1:a påminnelsen, skickas cirka 10 dagar efter originalfakturans förfallodag. En påminnelseavgift på 60 kr debiteras på nästkommande faktura.
- 2:a påminnelsen, skickas cirka 20 dagar efter originalfakturans förfallodag.
- Dröjsmålsränta (referensräntan + 8%) räknad från förfallodagen tills dagen fakturan betalats debiteras på nästkommande faktura.
Om en faktura inte betalats efter ytterligare en respit på 10 dagar efter att den 2:a påminnelsen skickats ut kommer fiberuppkopplingen att kopplas ned.
Efter att ovan nämnda respit har löpt ut förbehåller sig Sannäs Fiber rätten att skicka obetalda fakturor till inkasso och/eller till indrivning hos Kronofogden.
Administrationskostnad för nedkoppling och uppkoppling debiteras med 1500 kr på nästkommande faktura.
Innan fiberuppkopplingen återupprättas skall samtliga skulder till föreningen vara reglerade.
Uteslutning ur Sannäs Fiber Ekonomisk Förening
Om en faktura inte betalats inom 90 dagar efter förfallodagen förbehåller sig Sannäs Fiber rätten att utesluta Medlemmen.