Faktureringsrutin

Sannäs Fiber

Fibernätleverantör i Tanums Kommun

Faktureringsrutin

Viktigt

Vid Årsstämman 16 juni 2024 beslutades att era fakturor skall betalas en gång per år med E-faktura. Ni som inte redan har svensk bank ombeds att snarast skaffa er det för att kunna arrangera E-faktura . Om man av t.ex. åldersskäl inte har dator och internetbank kan man i undantagsfall, efter skriftligt godkännande av förenings styrelse, få betala sina fakturor med Autogiro eller Brevfaktura.

Ni som redan har E-faktura behöver inte lösa informationen i punkt 1-4.

  1. Varje faktura är försedd med ett unikt OCR-nummer.
  2. Vid betalning måste OCR-numret anges för varje enskild faktura. För E-fakturor anges OCR-nummer automatiskt. För manuellt inskickade betalningsunderlag till Bankgirocentralen samt Utlandsbetalningar måste OCR-nummer anges.
  3. Man kan inte betala flera fakturor samtidigt utan du måste betala dem var för sig och ange det unika OCR-numret för respektive faktura.
  4. Om du inte angett OCR-numret kan inte Fiberekonomis automatiska system se vilken faktura som betalningen är kopplad till. Det innebär manuellt spårningsarbete för Fiberekonomi som kommer debiteras på din nästkommande faktura. Om Fiberekonomi trots manuellt spårningsarbete inte kan koppla en inbetalning till rätt faktura kommer du automatiskt att få en påminnelsefaktura med påminnelseavgift enligt nedan.

Fakturering, påminnelse, frånkoppling, inkasso, indrivning

Sannäs Fiber fakturerar  varje helår i förskott, via Fiberekonomi, den 1:e november. Fakturan förfaller till betalning 28:e november. Påminnelser för obetalda fakturor

  • 1:a påminnelsen, skickas cirka 10 dagar efter originalfakturans förfallodag. En påminnelseavgift på 60 kr debiteras på nästkommande faktura.
  • 2:a påminnelsen, skickas cirka 20 dagar efter originalfakturans förfallodag.
  • Dröjsmålsränta (referensräntan + 8%) räknad från förfallodagen tills dagen fakturan betalats debiteras på nästkommande faktura.

Om en faktura inte betalats efter ytterligare en respit på 10 dagar efter att den 2:a påminnelsen skickats ut kommer fiberuppkopplingen att kopplas ned.

Efter att ovan nämnda respit har löpt ut förbehåller vi oss om rätten att skicka obetalda fakturor till inkasso och/eller till indrivning hos Kronofogden.

Administrationskostnad för nedkoppling och uppkoppling debiteras med 1500 kr på nästkommande faktura.

Innan fiberuppkopplingen återupprättas skall samtliga obetalda fakturor vara betalda.

Uteslutning ur Sannäs Fiber Ekonomisk Förening

Om en faktura inte betalats inom 90 dagar efter att den 2:a påminnelsen skickats ut förbehåller sig Sannäs Fiber rätten att utesluta Medlemmen.